تحریم‌های جدید ژاپن علیه روسیه

سخنگوی دولت ژاپن: «ژاپن، به‌عنوان تنها کشور جهان که حمله‌های هسته‌ای را تجربه کرده است، تهدیدهای روسیه مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاملا غیرمجاز می‌داند»

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن ـ MASANORI GENKO / YOMIURI / THE YOMIURI SHIMBUN VIA AFP

ژاپن، روز جمعه ۲۶ مه (پنجم خرداد) تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به‌دلیل حمله این کشور به اوکراین اعلام کرد. از جمله این تحریم‌ها، مسدود کردن دارایی‌های ده‌ها فرد و گروه و ممنوعیت صادرات به سازمان‌های مرتبط با ارتش روسیه است.

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت: «مصوبه کابینه نشان می‌دهد که ژاپن با سایر کشورهای عضو گروه هفت که هفته گذشته در هیروشیما برای حفظ و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه توافق کردند، هماهنگ گام برمی‌دارد.» او افزود: «ژاپن متعهد به همکاری با دیگر کشورهای گروه هفت و جامعه بین‌المللی برای بهبود وضعیت در اوکراین است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی دولت ژاپن همچنین به شدت امضای توافق بین روسیه و بلاروس در روز پنجشنبه را که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی مسکو در قلمرو متحد خود را رسمی اعلام می‌کند، محکوم کرد. او گفت که این توافق حرکتی است که «تنش‌ها را بیشتر می‌کند».

اگرچه سلاح‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس مستقر می‌شوند، اما کنترل آن‌ها کاملا در دست کرملین باقی می‌ماند.

با این وجود، هیروکازو ماتسونو گفت: «ژاپن، به عنوان تنها کشور جهان که حمله‌های هسته‌ای را تجربه کرده است، تهدیدات روسیه مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاملا غیر مجاز می‌داند.» او افزود: دولت ژاپن از روسیه و بلاروس می‌خواهد اقداماتی که تنش‌ها را تشدید می‌کند متوقف کنند.»

سخنگوی دولت ژاپن گفت که تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و محدودیت‌های صادراتی جدید، منعکس‌کننده هدف گروه هفت برای جلوگیری از فرار کرملین از تحریم‌ها با استفاده از کشورهای ثالث است. ممنوعیت صادرات علیه روسیه، موادی را که برای تقویت صنایع روسیه استفاده می‌شود، هدف قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه‌ای که به‌طور مشترک از طرف وزارتخانه‌های امور خارجه، تجارت و دارایی ژاپن منتشر شده است، ۲۴ فرد و ۷۸ سازمان به لیست کسانی که در معرض مسدود شدن دارایی‌ها قرار دارند، افزوده شده است. از جمله این افراد و سازمان‌ها، آن‌هایی‌اند که ادعا می‌شود به فرار روسیه از تحریم‌ها کمک کرده‌اند.

ژاپن همچنین صادرات ماشین‌آلات را به ۸۰ سازمان مرتبط با ارتش روسیه، ممنوع کرده است. ارائه خدمات ساخت و ساز و مهندسی نیز به روسیه ممنوع خواهد شد.

ژاپن از نزدیک با گروه هفت همکاری کرده است تا بسته‌های تحریم را علیه روسیه به‌دلیل جنگ علیه اوکراین اعمال کنند. این اقدام‌های ژاپن، در حالی است که نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تاثیر جنگ اوکراین بر آسیا وجود دارد، جایی که چین حضور نظامی خود را گسترش داده و تهدید به استفاده از زور برای اعمال کنترل خود بر تایوان کرده است.

از طرف دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا طرح استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس را محکوم کرده اما تاکید کرده واشنگتن قصد ندارد موضع خود را در مورد سلاح‌های هسته‌ای راهبردی تغییر دهد. وزارت امور خارجه آمریکا افزود که نشانه‌هایی از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای مشاهده نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید ایالات متحده و متحدانش پس از اینکه کرملین، ۱۵ ماه پیش نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، در حال گسترش جنگ نیابتی علیه روسیه‌اند. طرح استقرار سلاح‌های هسته‌ای، از طرف ولادیمیر پوتین در مصاحبه با تلویزیون دولت در ۲۵ مارس اعلام شد.

ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس نیز، در دیدار با همتای روس خود، سرگئی شویگو، گفت: «استقرار سلاح‌های هسته‌ای غیر‌راهبردی یک پاسخ موثر به سیاست تهاجمی کشورهایی است که با ما غیردوستانه رفتار می‌کنند.»

وزیر دفاع  روسیه نیز، «تشدید تهدیدها در مرز‌های غربی این کشور و بلاروس» را دلیل این تصمیم خوانده و آن را «اقدام‌های متقابل در حوزه نظامی و هسته‌ای» نامیده است.

ولادیمیر پوتین استدلال کرده است که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، روسیه در واقع مانند ایالات متحده رفتار می‌کند. او اشاره کرد که ایالات متحده نیز دارای سلاح‌های هسته‌ای مستقر در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه است.

سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس نیز، این اقدام را محکوم کرده است. سوتلانا تیخانوسکایا به آسوشیتدپرس گفت: «ما باید هر کاری برای جلوگیری از طرح پوتین برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس انجام دهیم، زیرا این امر کنترل روسیه بر بلاروس را برای سال‌های آینده تضمین می‌کند.»

بیشتر از جهان